Stupanjem na snagu novog Pravilnika o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i u radnoj sredini ( u daljem tekstu: Pravilnik) izmenjen je normativni okvir koji zaposlenima pruža dodatnu zaštitu u radnoj sredini. Pored terminoloških izmena, uvedene su i značajne materijalne izmene, koje se pre svega odnose na mere koje se utvrđuju za otklanjanje, sprečavanje ili smanjenje rizika na radnom mestu i u radnoj sredini.
Najvažnija informacija za poslodavce je da svi poslodavci imaju obavezu da do 28.4.2025. godine usklade akt o proceni rizika sa odredbama ovog Pravilnika.
Prema Zakonu o bezbednosti i zdravlju na radu, akt o proceni rizika jeste akt koji sadrži opis radnog procesa sa procenom rizika od povreda i/ili oštećenja zdravlja pri obavljanju svih poslova u radnoj sredini i mere za otklanjanje ili smanjivanje rizika u cilju poboljšanja bezbednosti i zdravlja na radu.

Pravilnik se primenjuje i na zaposlene, kao i na lice koje po bilo kom osnovu obavlja rad ili se osposobljava za rad kod poslodavca, kao i lice koje obavlja profesionalnu praksu ili praktičnu nastavu ili učenje kroz rad u sistemu dualnog obrazovanja.
Pravilnik pruža detaljnije određenje opasnosti i štetnosti u radnoj sredini i radnoj okolini, čime su u poređenju sa prethodnim propisom poslodavcima date jasnije smernice kojima se mogu voditi prilikom procene rizika.
Prilikom prepoznavanja i utvrđivanja opasnosti i štetnosti na radnom mestu i u radnoj sredini, prilikom procene postojećeg stanja bezbednosti, sada je potrebno da poslodavci sprovode preglede i ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija, analiza bioloških štetnosti, informacija i podataka o izvorima hemijskih, fizičkih i bioloških štetnosti na radnom mestu i u radnoj sredini (npr. bezbednosni list, uputstvo za upotrebu opreme za rad i dr.), izvrše uvid u dozvole za rad, kao i drugu propisanu dokumentaciju i podatke sa kojima poslodavac raspolaže (npr. Plan zaštite od udesa, Plan zaštite od požara i dr.).
Opisom tehnološkog i radnog postupka neophodno je da poslodavci obuhvate i podatke o izvorima štetnosti (hemijskih, fizičkih i bioloških), dok je prilikom prikupljanja podataka i snimanja organizacije rada neophodno u obzir uzeti rad u smenama i rad noću.
Ovim propisom regulisana je i nova kategorija opasnosti na radnom mestu koju bi poslodavci trebalo da uzmu u obzir prilikom procene rizika – opasnosti koje potiču od fizičkih i hemijskih svojstava hemijskih materija, poput eksplozivnosti, zapaljivosti, samoreaktivnosti i nestabilnosti i drugih.
Novine koje donosi Pravilnik u značajnoj meri ogledaju se u propisivanju mera za otklanjanje rizika: tehničkih (održavanje sredstava za rad u ispravnom stanju i vršenje pregleda i provere opreme za rad i pregleda i ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija, obezbeđivanje efikasne ventilacije, obezbeđivanje kolektivnih mera zaštite (ograđivanje ili izolovanje opreme za rad korišćenjem zaštite na mašinama i/ili delovima mašina i fizičkih barijera (mreže protiv pada, ograde, akustične, termičke ili električne barijere i dr.), organizacionih (uspostavljanje odgovarajućih radnih procedura i njihova kontrola, smanjenje vremena izloženosti, rotacija zaposlenih i obezbeđivanje oznaka za bezbednost i/ili zdravlje na radu), higijenskih i drugih mera (informisanje, konsultovanje, saradnja i dr.), koje nisu bile izričito previđene prethodnim propisom.
Pravilnikom je proširen broj slučajeva u kojima je potrebno izmeniti i dopuniti akt o proceni rizika, i poslodavci imaju obavezu da izvrše izmene i dopune akta o proceni rizika u slučaju kada rezultati praćenja zdravstvenog stanja zaposlenih izloženih štetnostima pokažu da je to neophodno, kao i na osnovu predloga zdravstvene ustanove koja obavlja delatnost medicine rada, nakon sprovedenih prethodnih, periodičnih ili ciljanih lekarskih pregleda zaposlenih, kao i kada je zaključeno da su zaposleni izloženi opasnostima i štetnostima koje nisu utvrđene aktom o proceni rizika. Važno je napomenuti da ne postoji više obaveza poslodavca da akt o proceni rizika na radnom mestu i u radnoj sredini potpuno izmeni i dopuni nakon svake kolektivne povrede na radu sa smrtnim posledicama, koja se dogodi na radnom mestu i u radnoj sredini poslodavca.
Pravilnikom je uvedena obaveza da poslodavac koji je određen da bude stručno lice za sprovođenje procene rizika dužan da ima položen odgovarajući stručni ispit ukoliko poslove bezbednosti i zdravlja na radu može da obavlja sam u skladu sa Zakonom o bezbednosti i zdravlju na radu.
Do donošenja akta o proceni rizika usklađenog prema odredbama Pravilnika, mere bezbednosti i zdravlja na radu koje se sprovode radi sprečavanja povreda na radu, profesionalnih oboljenja i bolesti u vezi sa radom sprovode se saglasno odredbama opšteg akta ili ugovora o radu kojim se kod poslodavca uređuju prava, obaveze i odgovornosti iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.